Leesautobiografie

Mijn leesautobiografie

Van kleins af aan was ik gefascineerd door de toen nog onbekende tekens die ik in boekjes tegenkwam. Ik herinner me mijn 1ste badboekje ; waterbestendig, kleurrijk…  Toen ik een peuter was, las mijn mama  me vaak voor uit boeken. Oorspronkelijk werden me  Franse verhalen verteld en voorgelezen. Naar een verhaal luisteren was voor mij het paradijs. Ik genoot van de gekke stemmetjes  die de volwassen nabootsten toen ze me voorlazen.  Er werden ook vaak liedjes gezongen. Ook bij m’n grootouders werd er voorgelezen.  Daar genoot ik van de vele avonturen van ‘Babar de olifant’.  In de kleuterschool ontdekte ik ‘Elmer’ en ‘Klein wit visje’.  De kleuterjuffen hadden heel veel toffe boeken in de klas. Elke vrijdag mochten we 1 boek uitkiezen voor het weekend. Mama, m’n zus en ik gingen erg vaak naar de bibliotheek.  Dat was altijd een feest voor me.  Ik vond er leuke boeken over de thema’s uit de klas. als ik een boekje had gevonden las ik het al meteen in de bibliotheek.  Voor het slapengaan was er het ritueel van een verhaal voorlezen.  Vaak beluisterde ik verhalen over dieren of avonturiers.  Verhalen over prinsesjes vond ik maar niets.  Natuurlijk kreeg ik ook de klassieke sprookjes voorgeschoteld.  ‘De drie biggetjes’ en ‘Roodkapje’ waren mijn lievelingssprookjes.  En toen leerde ik zelf lezen. Ik leerde om al die onbekende tekentjes te ontleden.   Het begon met ‘maan-roos-vis’ !  Dat was een belangrijke periode in mijn leven. Als gemotiveerde leerling oefende ik dan ook elke avond.  Na enkele maanden kregen we een boekenkoffertje mee naar huis.  Zo kon ik nog meer genieten van boekjes op maat geschreven.  In de bibliotheek kozen we boekjes met het gepaste Avi-leesniveau.  Vanaf het 3de leerjaar, maakte ik kennis met de fantastische avonturen van Geronimo Stilton.  Ik had bijna de volledige collectie. Uren heb ik in deze avontuurlijke boeken gelezen.  De tekeningen vond ik zalig, de lettertypes te gek, de verhalen bijzonder spannend.  In het 3de leerjaar maakte ik ook mijn eerste boekpromotie : een boek  van Stilton werd in het daglicht gezet.  In diezelfde periode ontdekte ik boeken van Marc de Bel : ‘De Boeboeks’ waren guitige fantasiefiguurtjes die telkens geweldige avonturen beleefden.  Jaarlijks was er een boekenbeurs op mijn school.  Daar werden we lekker verwend door onze mama.  Dat was leesplezier verzekerd.  Regelmatig nam ik ook informatieve boeken mee uit de bibliotheek.  Boeken over uitvindingen vond ik leerrijk, weetboeken over andere landen spraken me ook aan.  Mijn papa reisde vaak naar het buitenland en zo kon ik hem een beetje volgen via mijn boek.  Bij het verwerken van een boek, trachtte ik telkens origineel uit de hoek te komen.  Vanaf het 5de leerjaar kreeg ik interesse voor de boeken uitgegeven bij het Lemniscaat. Ik las ettelijke werken van Jan Terlouw, Thea Beckman, Anke de Vries of Evert Hartman.  Ik heb uren doorgebracht met deze boeken. Ik was helemaal weg van deze verhalen.  Ook de expressieve schrijfstijl van Roald Dahl wist me te bezielen.  Dit vond ik ook bijzondere boeken  boordevol fantasie tot in het absurde toe !Ondertussen werd ik ook fan van F.C. de Kampioenen.  Geen hoogstaande lectuur, maar lekker ontspannende stripverhalen.  Toen ik in het 4de leerjaar zat, gingen we met de klas op Striptoer door Brussel.  Een gids wijdde ons in, in de wereld van Belgische strips.  Zo leerde ik ‘Kiekeboe’, ‘Bollie en Billie’, ‘Jommeke’ en ‘Nero’ kennen.  ‘Suske en Wiske’ vond ik minder fijn om te lezen.  Franse boeken las ik tot nu toe minder.  Franse stripverhalen heb ik wel al vaak gelezen.  Zo heb ik een hele collectie van ‘Cédric’ en  ‘Les Blondes’.  Net voor ik naar de middelbare school vertrok, kreeg ik mijn eerste boek van ‘Cherub’.  Ook deze reeks kreeg mijn volle aandacht.  Dit waren boeken vol intriges en  met veel spanning.  Geruime tijd was mijn lievelingsboek het boek ‘Lena’s lijstje’ van Francine Oomen.  Dit was een boek dat allemaal situaties uit de pubertijd op een leuke manier had verwerkt. Het was  boordevol humor en herkenbare, realistische  situaties.  Het heeft nog steeds een plekje op mijn boekenplank !  Naarmate ik ouder word, lees ik jammer genoeg minder.  Er is minder tijd om ‘gewoon’ te lezen als ontspanning.  Natuurlijk lees ik bijna altijd met plezier de opgelegde schoolboeken.  Het ene boek valt al beter in de smaak dan het andere.  Vorig schooljaar las ik voor het eerste een Engels boek : Wonder. Dit was een super leeservaring. Het was een prachtig boek dat me heeft overtuigd meer Engelse boeken te lezen.Tijdens de zomermaanden tracht ik mijn leesschade in te halen : dan lees ik verschillende boeken na elkaar. Ik vind het jammer dat er minder tijd is om te lezen nu.  Dankzij de opgelegde literatuur op school, kom je wel in contact met verschillende boekgenres.  Dat is natuurlijk leerrijk en we worden uitgedaagd om er over na te denken.  Vroeger was ik vooral bezig met het verhaal op zich, nu analyseer je een boek anders.  Lezen is voor mij synoniem van ontspanning, ontdekken, zich inleven. Boeken zijn voor mij kunst. Ik vind het belangrijk dat je kunt nadenken over wat je net gelezen hebt.  Daarom vind ik het altijd leuker als ik zelf een boek kan kiezen.  Momenteel zijn er 3 boeken die ik hoog in het vaandel draag : ‘The Help’ van K.Stockett, ‘Post voor mevrouw Bromley’ van St.Brijs en  ‘The Fault In Our Stars’ van J.Green. Ik betreur tenslotte nog het feit dat boeken kopen een dure aangelegenheid is.  Gelukkig hebben de bibliotheken waar ik lid ben , een ruim aanbod.  Ik neem mijn hoed af voor die vele knappe schrijvers.  Het is een gave een verhaal op papier te zetten.  Het is een kunst dat zelfde verhaal goed te interpreteren.  Lezen, ik vind  het is een boeiende en leerrijke vaardigheid.







                                                                                                                   



   

                                                                 
                    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten